Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Dębicy

Zielona szkoła klasy 8a

Aktualności
11 czerwca 2021 23:42

Tydzień, od 31 maja do 6 czerwca, klasa 8a wraz z wychowawczynią, panią Edytą Augustyn spędziła w Domu Wczasów Dziecięcych „Pałac Tatrzański” w Kościelisku koło Zakopanego.

A oto relacja Zuzi i Dawida z tygodniowego pobytu na Zielonej Szkole:

„Miejscem zakwaterowania był około siedemdziesięcioletni drewniany budynek w pełni wpisujący się w kanon architektury góralskiej. Po przyjeździe do ośrodka zapoznaliśmy się z zasadami BHP, regulaminem placówki oraz przykładowym planem turnusu.
Po krótkim odpoczynku wraz z przewodnikiem wybraliśmy się na spacer po okolicy. Podczas pieszej wędrówki chłonęliśmy wiadomości o Tatrach, poznaliśmy „Dekalog Turysty Górskiego”, uwrażliwiliśmy się na piękno fauny i flory tatrzańskiej oraz potrzebę jej ochrony. Po aktywnym wypoczynku dzieliliśmy się wrażeniami z wyprawy.

We wtorek rano wybraliśmy się na pieszą wycieczkę malowniczą Drogą pod Reglami. Przewodnik wytłumaczył nam wiele procesów zachodzących w przyrodzie i objaśnił występowanie pięter górskich w Tatrach. Następnie dotarliśmy pod skocznie narciarskie pod Wielką Krokwią. Kolejną atrakcją była wizyta w  słynnym multimedialnym muzeum Tatrzańskiego Parku Narodowego, w którym za pomocą dopracowanych wystaw poznaliśmy najbliższe otoczenie, specyfikę i kulturę regionu. W ramach świętowania Dnia Dziecka wybraliśmy się do Aquaparku w Zakopanem. Wieczorem pasjonaci piłki nożnej kibicowali polskiej reprezentacji w meczu z Rosją, reszta uczestników integrowała się w świetlicy.

W środę wyjechaliśmy kolejką na Gubałówkę. Tam mieliśmy niesamowitą zabawę podczas przejażdżki zjeżdżalnią grawitacyjną. Do ośrodka powróciliśmy pieszo szlakiem czarnym przez Butorowy Wierch. Popołudnie spędziliśmy na pasażu targowym. Wpadliśmy w szał zakupowy na Krupówkach oraz jedliśmy pyszne lody w cukierni
u Żarneckich.

W czwartek uczestniczyliśmy w mszy świętej i procesji z okazji Bożego Ciała w słynnym Sanktuarium na Krzeptówkach. Obrzędowi towarzyszyła muzyka grana przez kapelę góralską. Dodatkowo każdy z nas otrzymał symboliczny bochenek świeżego chleba.
Po południu braliśmy udział w artystycznych warsztatach podczas których malowaliśmy na szkle. Wieczorem przyjechali do nas goście. Rodzina – pasjonaci Tatr i wędrówek górskich przedstawili nam piękno Tatr a także wspaniałą relację ze swoich ekstremalnych wypraw w postaci filmu w formacie 3D.

Piątek spędziliśmy na całodniowej pieszej wyprawie w Tatrach Wysokich. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Kuźnicach, potem Hala Gąsienicowa i przepiękne, zapierające dech w piersiach widoki. Naszym celem było dojście nad Czarny Staw Gąsienicowy i udało się mimo trudnych warunków zimowych. Do Kuźnic wróciliśmy malowniczą Doliną Jaworzynki. Mimo niełatwej trasy wszyscy mieliśmy satysfakcję i byliśmy dumni z siebie, że daliśmy radę. Dzień zakończyliśmy ogniskiem z kiełbaskami. Posiadówce dodawał uroku widok na Tatry  wśród których królował szczyt – symbol Zakopanego – Giewont.

W sobotę mieliśmy okazję zawitać w podhalańskiej Bacówce, gdzie poznaliśmy tajniki wyrabiania tradycyjnych serów. Spotkanie rozpoczęło się degustacją różnych rodzajów serów a zakończyło zrobieniem własnego oscypka. Po krótkim poobiednim odpoczynku wybraliśmy się na stragany znajdujące się u podnóża Gubałówki,
gdzie każdy z nas zaopatrzył się w piękne pamiątki. Późnym popołudniem udaliśmy się na kręgielnię, gdzie świetnie spędziliśmy czas na wspólnej rywalizacji.
Dzień zakończyliśmy świętując urodziny naszego kolegi Bartka.

W niedzielę rano wszyscy spakowaliśmy się i przygotowaliśmy się do wyjazdu.
W pobliskim kościele uczestniczyliśmy we mszy świętej a po uroczystości udaliśmy się
w drogę powrotną do domu. Zadowoleni i szczęśliwi dzieliliśmy się wrażeniami
z wyjazdu. Bardzo mile wspominaliśmy wychowawców z „Pałacu Tatrzańskiego”.
To bardzo ciepli, wyrozumiali ludzie z ogromną wiedzą i podejściem do dzieci.
Nieraz zaskakiwali nas ciekawostkami na temat regionu. Był to dla nas bezcenny czas spędzony na integracji. Ta wycieczka okazała się niesamowitym podsumowaniem naszej ośmioletniej znajomości, gdyż niedługo kończymy edukację w szkole podstawowej.”